Wat is het gevoel van ‘thuis’?

Ik weet niet hoe ik nog tijd vind dit te typen, het is waarschijnlijk eerder uitstelgedrag. Ondertussen ben ik verhuisd en woon ik een paar weken in mijn nieuwe huis. Maar thuisvoelen doe ik nog niet en wil ik wel graag. Hoe lang duurt zoiets en hoe bespoedig je dat?!

Wat maakt nou dat je je ergens echt thuis voelt? Dat relaxte gevoel van thuiskomen en ahhh. Nu ben ik vooral relaxed als ik er even niet ben. Is dat normaal?! Dat had ik met vorige verhuizingen niet. De afgelopen maanden ben ik elke dag wel met het nieuwe (en oude) huis bezig geweest. De laatste weken eigenlijk teveel. Dat komt omdat ik zo slecht ga op rotzooi en chaos en dat dus z.s.m. wil verhelpen, maar gewoon niet bij machte ben alles te fixen in zo’n korte tijd om mezelf die mentale rust te geven.

Al voel ik zeker wel dat het scheelt dat ik mijn oude huis nu niet meer heb. Dus ja: ik ben verhuisd! Dat scheelt in maandlasten maar ook in een soort extra ontheemdheid. Ik begijp oprecht niet dat mensen voor hun lol meerdere huizen hebben, haha. Zoveel zorgen om alles bij te houden en te regelen.

verhuizing-bridget

Anyway, wat ik gemerkt heb is dat ik me nog niet echt thuisvoel in mijn nieuwe huis. Tuurlijk woon ik er nog maar kort. Tegelijk ben ik al wel maanden aan het huis bezig geweest. De laatste dagen heb ik veel nagedacht waarom. Een sportmaatje zie iets dat me bijbleef: je voelt je straks thuis als je precies al je spulletjes weet te vinden en alles weer logisch voelt. Dat eerste snap ik op zich wel. Het is fijn als je je thee weer zo kunt pakken en als je je messen op een logische plek hebt, et cetera. Persoonlijk denk ik dus dat voor mij die troep overal ook een grote factor is, en het gebrek aan gordijnen. Die maken het ook ‘zachter’ en huiselijker. Die zijn wel besteld maar nog niet allemaal binnen.

Dat gebrek aan gordijnen zorgde voor een nieuwe uitdaging: hitte in huis. My god, alles in mijn keuken van koekjes, brood en cake kon ik weggooien want dat was zo warm geworden dat het ging schimmelen en de AH zaanse koekjes met choco én wit laagje (die moet je echt proberen) waren gesmolten tot een soort klomp van ellende. Thermometers in die kastjes gelegd: 40 graden. What the actual fuck. Zelfs de ‘verste’ kastjes van het raam waren ontzettend warm binnen. Ik snapte niet dat dit in enkele dag al kon gebeuren. Nu heb ik tjidelijk een soort papieren gordijnen van de IKEA gehangen, hopelijk helpt dat iets.

Ik weet wel dat ik een ding heel belangrijk vind in een huis: ruime natuurlijke lichtinval. En dat zit gelukkig goed in dit huis, het is licht en zonnig – heel zonnig, haha. Verder ben ik gevoelig voor ‘de vibe’ in je huis. En ook dat zat goed vanaf het begin. Dit weekend had ik mijn housewarming. Allemaal lieve vrienden in mijn tuin, een BBQ, muziekje, relaxed keuvelen. Zo fijn. Ik hoop dat dat ook helpt om me thuis te gaan voelen. Mijn hart voelde in ieder geval al warm. 😊

Misschien is er nog iets dat ik kan doen om het thuisvoelen te bespoedigen? Iemand ideeën? Wanneer voelde jij je thuis in je nieuwe huis?

Liefs,

Bridget

Scroll naar boven