Misschien heb je de feature van LinkedIn, de Social Selling Index, al geprobeerd. Het is een gratis tool waarmee je kunt zien hoe je in de markt ligt qua netwerken & interactie op LinkedIn.
Je score ligt tussen 0 en 100 en bestaat uit vier componenten:
- je professionele merk neerzetten (lees, je profiel zeer volledig invullen en regelmatig betekenisvolle posts maken);
- de juiste mensen vinden door het gebruik van de tools van LinkedIn;
- reageren op en helpen bij vragen van andere gebruikers in je netwerk;
- nieuwe connecties maken.
Voor elk component kun je maximaal 25 punten verdienen. Jouw score wordt daarna vergeleken met die van andere mensen in jouw sector en in jouw netwerk.
Wat heb je aan een hoge SSI?
Op het moment van schrijven heb ik een SSI van 51 en bevind ik me in de top 5% van mijn sector. In mijn netwerk zit ik in de top 14%. Persoonlijk vind ik LinkedIn echt heel fijn om in contact te blijven met mijn netwerk, nieuwsontwikkelingen bij te houden en zelfs nieuwe opdrachten vanaf te halen. Ik ben dan ook zeer actief op het medium. Een goede SSI-score helpt je vooral met het checken hoe effectief je bent met je aanwezigheid op de LinkedIn, je exposure en je ‘verkoopkansen’. Je krijgt er – voor zover ik kon nagaan – geen extra beloningen voor zoals nog meer extra zichtbaarheid buiten die verworven door je eigen inspanningen.
Hoe kun je je SSI verbeteren?
Het is natuurlijk een open deur dat een groot, goed onderhouden netwerk erg van pas komt als je een nieuwe baan zoekt of aandacht wil krijgen voor een product, dienst of nieuwsfeit. Als je denkt dat dat wel eens nuttig voor je kan zijn, dan zou ik je aanraden om die SSI-score te verbeteren. Niet vanwege de score an sich, maar vanwege de gevolgen van je harde werk.
Totaal zijn er dus vier elementen die samen je score bepalen. Enkele tips per element:
Je professionele merk zichtbaar maken
- Zorg voor een professionele, zakelijke profielfoto en een omslagfoto die bij je persoonlijkheid en werkveld passen
- Kies de trefwoorden in je kopregel waar jij graag om bekend wil staan. Uiteraard moet je die wel kunnen waarmaken. En houd ze concreet.
- Een korte samenvatting die wat meer vertelt over wat voor type je bent en wat je belangrijk vindt in je carrière kan ook helpen voor een fijne eerste indruk, zeker bij een sollicitatie
- Zorg dat je profiel volledig is ingevuld
- Vraag om korte en krachtige aanbevelingen van verschillende type mensen uit je netwerk. Bijvoorbeeld één iemand die je manager is geweest, één van je klanten, één iemand met wie je direct hebt samengewerkt en één iemand die jij gemanaged hebt
Interactie en het LinkedIn-algoritme
Kijk op welk gebied jij expert bent en je iets kunt publiceren dat je netwerk echt helpt. Dat kan een tip zijn voor een handige app, een onderzoek dat je gedaan hebt, een nuttig nieuwsartikel dat je onlangs las, een inspirerende video, et cetera.
Het fantastische aan LinkedIn vind ik dat als mensen uit mijn netwerk reageren, het ook zichtbaar wordt voor hun netwerk, en als dan mensen uit hun cirkel reageren, het ook weer zichtbaar wordt voor hun netwerk, enzovoort enzoverder. Dit kun je goed terugzien als je kijkt naar de likes van mensen op je post na enkele uren (of dagen) waarbij dan staat of die mensen in je eerste, tweede of derde cirkel zitten.
Reageer regelmatig op de content van anderen als deze bijvoorbeeld een vraag stellen waar jij een goed antwoord op hebt, of tag een kennis als iemand een bepaald type werknemer/expert/leverancier zoekt die jij toevallig kent.
Je netwerk uitbreiden met de juiste mensen
- Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn om potentiële klanten te vinden op basis van criteria zoals locatie, branche, functie, bedrijfsgrootte, etc.
- Gebruik het ‘zoeken op bijdrage’ om te zien of er gezocht wordt naar expertise die jij aanbiedt, zoals een appbouwer, tekstschrijver of projectmanager bijvoorbeeld.
- Gebruik de functie ‘Wie heeft mijn profiel bekeken’ om te zien wie interesse heeft getoond in jou of je content. Stuur een gepersonaliseerd bericht om contact te leggen.
- Gebruik de functie ‘Mensen die je misschien kent’ om suggesties te krijgen voor mensen die relevant zijn voor je netwerk. Stuur een gepersonaliseerd bericht om contact te leggen. Daarvoor hoef je geen premium abonnement te hebben. Als je in plaats van ‘connectie’ klikt op de puntjes die je meer opties bieden, zie je daar ‘uitnodiging aanpassen’. Voila. Gratis.
- Gebruik de functie ‘TeamLink’ om te zien wie in je netwerk verbonden is met je prospects. Vraag om een introductie of een aanbeveling. Eigenlijk de warme introductie zoals je die in het echte leven ook wel eens krijgt.
Doe actief mee
- Volg relevante onderwerpen, organisaties en groepen op LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in je branche en doelmarkt. Die zijn voor iedereen anders natuurlijk.
- Deel relevante updates met je netwerk die waarde toevoegen, problemen oplossen of vragen oproepen. Gebruik hashtags om je zichtbaarheid te vergroten en nodig reacties uit.
- Reageer op de updates van anderen met een compliment, een vraag, een mening of een inzicht. Wees respectvol en constructief in je reacties en probeer een gesprek op gang te brengen. Houd het bovendien authentiek. Reageer niet puur om je score te verbeteren of om maar meer verkeer naar je profiel te krijgen, maar omdat je inhoudelijk geïnteresseerd bent in het topic van de post of iets waardevols kunt bijdragen. Mensen zien dat verschil in intentie heel makkelijk.
- Om door te pakken op het vorige punt: als je ‘InMail’ – de betaalde berichtenfunctie van LinkedIn – gebruikt, stuur dan een persoonlijk bericht met aandacht. Verdiep je in die persoon en/of organisatie. We krijgen al genoeg spam en je leest het direct als het copy-paste is. Niet doen dus, is tijdverspilling.
Het opbouwen van relaties
- Stuur uitnodigingen naar mensen die je wilt toevoegen aan je netwerk en voeg een gepersonaliseerd bericht toe om uit te leggen waarom je contact wilt leggen. Ik ben persoonlijk een voorstander van alleen mensen toevoegen die je ook daadwerkelijk kent. Daarmee is je netwerk veel waardevoller. Ik heb liever een wat kleiner maar betrokken netwerk, dan een netwerk puur om zo groot mogelijk te zijn. Kwaliteit boven kwantiteit.
- Wees actief en zichtbaar op LinkedIn door regelmatig content te delen, te reageren en te liken. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in wat anderen te zeggen hebben en dat je waarde kunt bieden. Maar kies tegelijkertijd wijs; niet alles hoort op LinkedIn en het is ook belangrijk niet te spammen met info.
- Maak er een gewoonte van na een nieuw zakelijk gesprek, conferentie of interview mensen toe te voegen op LinkedIn. Ook meteen een moment nog even te bedanken voor dat fijne gesprek. Altijd een goede gewoonte. 😊
Wat vind jij van LinkedIn? Helpt het je? En zo ja, hoe?
Ben je nieuwsgierig naar jouw Social Selling Index-score? Je vindt hem als je ingelogd bent op LinkedIn en dan gaat naar https://www.linkedin.com/sales/ssi
Dit is gratis, nu nog wel in ieder geval, ik weet niet of dat in de toekomst zo blijft.