Laat me je direct uit je droom helpen: je droombaan krijg je meestal niet via vacatures op Indeed. Natuurlijk, daar staan genoeg functies en soms zit er misschien best een leuke baan tussen. Maar op dat moment ben je niet alleen: met jou solliciteren nog tig mensen. Daarnaast solliciteer je op vooraf afgekaderde baan. Ik probeer het vaak om te draaien. Ik heb een lijstje met opdrachtgevers voor wie ik graag wil werken en ik probeer ze één voor één binnen te halen. Daar neem ik de tijd voor. Ik keer zo’n organisatie binnenstebuiten en bekijk wat ik voor hen zou kunnen betekenen. Wat is er gaande? Mis ik wat op de website? Ik schrijf ze aan en vertel wat ik goed kan en hoe ik dat bij hen wil gaan aanpakken. En dat ik graag wil langskomen voor koffie. Je zou je verbazen hoe vaak dat gewoon mag.
Weet wat je waard bent
Weten wat je waard bent is heel belangrijk. Als mens maar zeker als zelfstandige ondernemer. In die positie moet je immers regelmatig een offerte uitbrengen en onderhandelen over je uurtarief. En wat je waard bent, bepaal jij. Dat is het mooie van ondernemer zijn, zeker in de diensteneconomie: jij kiest voor hoeveel euro per uur je iets voor een klant wilt doen. Dat bepaal je eerst zelf aan de hand van je behoeften (vaste lasten), je opleiding en je ervaring. Houd dat bedrag goed in je achterhoofd. Dat is iets dat ik geleerd heb door de jaren heen. “Dit is mijn uurtarief waar ik voor ga en ik doe daar geen concessies in.” Natuurlijk kun je wel een kortingspercentage geven over een grote langdurige opdracht met regelmatige uren. Dat vind ik iets anders dan je uurtarief verlagen. Een terugkerende klant geeft meer zekerheid aan jou als ondernemer dus daar mag je dan omgekeerd de klant ook voor belonen, vind ik.
Ik vind oprecht dat ik mijn uurtarief waard ben. Dus dan is het graag of niet. Dat is een mindset die je je aan moet leren. Als iemand je een voorstel doet dat daar ver onder zit, durf het dan ook te laten gaan. Dat is juist sterk en bevestigt ook je eigenwaarde. Daar ga je gewoon niet over in onderhandeling, punt.
Investeer tijd en geld in je toekomst
Veel ondernemers die een dienst leveren, moeten heel zuinig zijn op zichzelf. Hoe verder je komt in je carrière, hoe meer je aan ervaring en kennis hebt opgebouwd. Dat moet je onderhouden en daarom vind ik blijven leren ook essentieel. Als je jezelf doelen hebt gesteld omtrent bepaalde opdrachten of klanten, kijk dan ook eens naar de belangrijke voorwaarden voor die klanten om jou aan te nemen. Is een bepaald certificaat essentieel om binnen te komen? Moet je nog iets regelen om mee te kunnen in een aanbesteding? Om een voorbeeld te noemen: ik wilde graag de overheid zien. Daar binnen komen is sowieso al een uitdaging, maar in mijn werkveld communicatie is de methode Factor-C veel gevraagd, vooral bij gemeentes en waterschappen. Nu leek het me slim om daar me alvast in te verdiepen en het certificaat te halen zodat ik goed pas in het gewenste profiel. Hoe dan ook: investeren in leren en persoonlijke ontwikkeling is een slimme manier om om te gaan met je winst: je zet het om in kennis, hebt minder winst en betaalt daardoor minder belasting te betalen.
Als je toch solliciteert: sla op en bel na!
Als je online dan toch een leuke vacature hebt gezien en je solliciteert, houd dan goed het proces in de gaten. Sla bijvoorbeeld altijd de vacature op in een Word file. Hoe gênant zou het zijn als je op gesprek mag en je dat gesprek wilt voorbereiden maar helaas is de originele vacature al van het internet gehaald. Dat helpt niet bij een goede bereiding. Word je afgewezen? Bel dan altijd na als daar een mogelijkheid voor is. Vraag om feedback. Was je brief niet overtuigend? Missen ze iets in je cv? Daar kun je veel van leren voor een volgende keer en het laat een assertieve en geïnteresseerde indruk achter. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat ik daardoor alsnog mocht komen.
Schrijf je cv naar een functie
Dit klinkt misschien raar maar wat ik ermee bedoel is: verdiep je in een functie en laat dat niet alleen zien in je motivatiebrief maar ook in je cv. Je moet zeker nooit liegen in je cv, dat lijkt me duidelijk. Maar bedenk wel: wat is relevant? Als je in eerdere banen of projecten opdrachten hebt gedaan vergelijkbaar met de opdracht of baan waar je nu op solliciteert, licht die er dan uit. Zorg dat je je competenties aanhaalt die passen bij wat gevraagd wordt.
Je netwerk is goud waard
Ik krijg veruit de meeste opdrachten uit mijn netwerk. Natuurlijk is een goede website belangrijk maar dat zie ik meer als mijn portfolio en als een landing page ter info. Mijn netwerk geeft mijn naam onderling door en verwijst naar mijn website. Maar een belangrijke tip is dus hier ook: investeer in je netwerk. En daarvoor hoef je heus niet alle borrels van de stad af. Houd de bestaande relaties warm. Als je net bent gestart: laat je vrienden- en kennissenkring dit weten. Maar ook de mensen waar je eerder mee gewerkt hebt. Soms kunnen jouw idee heel relevant zijn voor een vriend die iemand kent die juist daarnaar op zoek is. Je weet niet hoe een koe een haas vangt. Het internet biedt veel kansen om jezelf te presenteren. Je kunt bijvoorbeeld op LinkedIn reageren op mensen die bepaalde kennis zoeken of zelf iets nuttigs posten. Het algoritme van LinkedIn helpt je exposure te krijgen als jouw netwerk je updates liket of van commentaar voorziet. Verwacht dit niet alleen van anderen maar wees zelf ook actief. Ik heb heel veel met LinkedIn gewerkt. Als je vragen hebt over hoe je LinkedIn het beste kunt opnemen in je strategie, let me know.
Vrijwilligerswerk
Het doen van vrijwilligerswerk helpt je op verschillende manieren. Natuurlijk geeft het je een goed gevoel iets terug te doen voor een ander. En ik geloof er ook heilig in dat je niet enkel voor jezelf bezig hoeft te zijn in het leven. Je kunt prima een belegde boterham verdienen als je niet die volledige 40 uur betaald werkt. Het is de kunst te zorgen dat je basis goed is met een fatsoenlijk uurtarief, zodat je daarnaast een vrijwilligersproject kunt aannemen. Maar vrijwilligerswerk kun je meer geven dan een goed gevoel. Als je de juiste jobs kiest, kun je bouwen aan je portfolio, je netwerk vergroten en veel leren over wie je bent en wat je wel en niet leuk vindt. Er is meer te doen in vrijwilligersland dan rolstoelen duwen en koffie schenken. Wat dacht je van een non-profit organisatie helpen met jouw talent? Kijk eens naar organisaties die jou echt aanspreken en bedenk je waar je zou kunnen bijdragen en leg het hen voor.