Onlangs kwam ik erachter dat ome Google zijn Keyword Tool nog steeds heeft maar deze aardig goed heeft verstopt. Omdat deze tool voor het vinden van relevante zoekwoorden super handig is bij het optimaliseren van je website, deel ik deze ‘truc’ graag met anderen.
Wat is de Google Keyword Tool en waarom is die handig?
Voor de lezers die de Google Keyword Tool niet kennen: een aantal jaar geleden werd een handige tool geïntroduceerd waarbij je trefwoorden kon opzoeken en kijken hoeveel daar op gezocht werd. Ook was het mogelijk om van daaruit geassocieerde zoekwoorden in te zien en ook daar het zoekverkeer bij te krijgen. Dit alles kon je uitsplitsen naar land en soort apparaat. Super handig als je inspiratie miste voor content of gewoon wilde weten waar jouw doelgroep op zoekt. Maar ik vond (én vind) de Keyword Tool ook heel praktisch om te kijken naar de associaties omdat je daarmee ook zoekwoorden kunt vinden waar nog niet zoveel concurrenten hun content op optimaliseren. Via die micro zoekwoorden kun je een goede ranking bereiken, waarna uiteindelijk de zoekwoorden met veel zoekverkeer ook bereikbaarder zullen worden. Ideaal dus voor iedereen die bezig is met SEO. Tot zover mijn pleidooi voor de Keyword Tool. Nu werd een tijdje terug dus helaas de Keyword Tool weggehaald. Althans, dat dacht iedereen. Er is nog een tijdje een soort vreemde wannabe functie geweest in Google Adwords maar daar had je niks aan. Google wil natuurlijk liever niet al deze informatie voor niks weggeven, maar je afhankelijk maken van hun betaalde diensten zoals Adwords.
Google Keyword Tool verstopt in Analytics
Laat ik je wel meteen uit je droom helpen: de Keyword Tool vind je ook in Analytics niet exact zoals deze vroeger was. Maar ook daar heb ik een tip voor. Om gebruik te kunnen maken van de Google Keyword Tool, heb je wel een Google Analytics account nodig. Dat lijkt me sowieso een goed idee als je geïnteresseerd bent in het bijhouden van de statistieken van je website en inzicht wilt hebben in de ranking van jouw organisatie in Google. Daarnaast heb je een Google Search Console account nodig (vroeger ‘Google Webmaster Tools’) die je gekoppeld moet hebben met je analytics account op website niveau. Ook dat hebben veel mensen die zich met SEO bezig houden al geregeld, maar is niet moeilijk als je dat nog niet gedaan hebt.
Je gaat vervolgens in Google Analytics in het menu links naar het kopje ‘Aquisitie’, dan naar ‘Search console’ en vervolgens kies je ‘Zoekopdrachten’. Dan zie je een lijstje met zoekwoorden waar mensen op gezocht hebben en waarbij jouw website vertoond werd. Hier kun je mee aan de slag om er verder op te optimaliseren, indien het voor jouw organisatie ook relevante onderwerpen zijn. Ze zijn vaak specifieker dan de keywords waar je je tot nu toe op gefocust hebt. Denk bijvoorbeeld aan ‘ontbijtplek Eindhoven’ versus ‘ontbijtplek op zondag Eindhoven’. Als je veel verschillende zoekwoorden hebt in de lijst, kun je de zoekbalk rechts gebruiken om naar een specifieke term te zoeken. Je kunt daarna de zoekwoorden waar die term in voorkomt eruit filteren. Als je vervolgens op zoek bent naar gerelateerde zoektermen, kun je naar google.nl gaan en daar het zoekwoord in de zoekbalk invoeren. Scroll vervolgens helemaal naar onderen, waar Google een fraai rijtje suggesties geeft op basis van vergelijkbare zoekopdrachten van anderen. Doe er je voordeel mee.
Van keyword suggestie naar resultaat
Als we even terug gaan naar het voorbeeld van een ontbijtrestaurant. Als je nu in de suggesties kijkt, zie je dat er mensen op zoek zijn naar ‘american pancakes Eindhoven’. Het kan dus voor jou als restauranthouder van een ontbijtrestaurant interessant zijn om die op je menu te plaatsen én daarover te communiceren. Ook kun je je content specifieker maken door een speciale pagina over ontbijten op zondag te maken als men daarop zoekt. Of een blog over de brunchtrend die steeds meer doordringt bij het grote publiek, etc.
Met de suggesties uit deze zoekopdrachten kun je dus:
- Nieuwe producten of diensten bedenken voor je bedrijf of organisatie die passen bij de zoektrends in jouw markt
- Je content optimaliseren zodat deze beter gevonden wordt, zeker met de specifiekere termen waarbij je concurrentiemarkt ook kleiner wordt en je sneller bovenaan komt
- Inspiratie opdoen voor nieuwe content, in combinatie met de tip voor suggesties bij de keywoorden
Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je content of het uitzetten van een contentstrategie met de juiste zoekwoorden? Ik help je graag. Neem contact met mij op voor meer informatie.