Tips om als organisatie gemakkelijk zelf content te maken

Delen:
English

Ik hoor vaak dat organisaties zich afvragen ‘waar ze nu weer over moeten schrijven’. Ik snap dat het soms lastig is en begrijp dat de inspiratie niet altijd zo tot je komt. Maar ik ben ervan overtuigd dat de content overal om ons heen ligt en we vooral met een andere blik naar ons werk moeten kijken. Hoe je dat doet, leg ik je in deze blogpost uit.

Waar schrijf je over?

Zorg dat je eerst categorieën maakt. Die zijn een beetje afhankelijk van je branche natuurlijk. Werk je voor een speelgoedmerk? Je kunt bijvoorbeeld denken aan ‘nieuws’, ‘feestdagen’, ‘nieuwe producten’. Een makelaar? ‘Nieuws’, ‘trends’, ‘cijfers’, ‘make-over van de maand’. Een onderwijsinstelling? ‘Nieuws’, ‘beleid’, ‘studentikoos’, ‘evenementen’. De categorieën bieden je houvast om een contentkalender in te richten waarmee je kunt voorbereiden. De categorien die ik net opnoemde bieden haakjes voor content die regelmatig terugkomt.

Vooral cijfers zijn een interessante categorie om content mee te maken. Wat gebeurt er in jouw branche? En wat binnen je bedrijf? Ben je makelaar? Deel cijfers over hoe de huizenmarkt zich ontwikkelt in jouw regio. Maar ook trends die je opmerkt: blog erover. Welke categorieën je ook kiest, let erop dat je het B1-taalniveau aanhoudt. Dat zorgt ervoor dat de teksten niet onnodig moeilijk worden waardoor lezers vroegtijdig kunnen afhaken. Het is een misverstand dat de teksten op B1-niveau niet meer interessant zijn voor theoretisch opgeleiden of experts op een gebied: het leest ook voor hen sneller en prettiger.

Soorten content: ik welke vorm giet je je content?

Er is niet één recept voor succes. Voel je ook niet verplicht om overal aan mee te doen. Kijk vooral naar je doelgroep en welke type content bij hen past. Ook is niet elk onderwerp geschikt voor elk medium. Een typische valkuil is teveel tegelijk willen doen waardoor je na een enthousiaste start al snel stilvalt. Niets zo onaantrekkelijk als op een blog komen waar al maanden niets nieuws meer gepost is…

Er is een lange lijst met opties voor het maken van content. Natuurlijk kun je blogposts of artikelen schrijven voor je website. Dit is sowieso een goed idee om een website te hebben waar een potentiële klant kan vinden wat hij zoekt. De basis van SEO hierbij is al zo vaak beschreven, daar ga ik nu even aan voorbij. Hieronder noem ik wat onderwerpen die veel bedrijven en organisaties nog wat minder benutten:

Podcasts

Super populair tegenwoordig: podcasts. Mensen kunnen deze luisteren terwijl ze nog andere dingen aan het doen zijn en dus biedt deze vorm van content veel meer momenten om gebruikt te worden. Op de telefoon, in de auto, tijdens het koken, hardlopen, you name it. Om een interessante podcast op te nemen is het wel handig dit met een beetje goede apparatuur te doen. Er zijn mensen die hun studio daarvoor verhuren, maar je kunt ook zelf wat spullen kopen waaronder in ieder geval (een) goede microfoon(s). Zeker als je dit vaker wilt gaan doen, loont die laatste optie.

Video’s

Lever je producten of diensten die wel wat uitleg kunnen gebruiken? Overweeg dan eens om handleidingen om te zetten in korte duidelijke filmpjes. Mensen Googlen tegenwoordig steeds vaker naar handleidingen in plaats van al die boekjes te bewaren. Hoe fijn is het dan als er een filmpje omhoog komt waarbij je niet meer enkel hoef te lezen en zelf alles uit te vogelen, maar het direct ziet gebeuren. Je duidt zo ook meer je expertrol als je zulke filmpjes online hebt. Lever je bijvoorbeeld gereedschappen? Je zou kunnen beginnen met een handleiding van hoe deze te gebruiken en met welke materialen, maar daarna kun je ook verder gaan met simpele klusvideo’s waarbij men jouw materialen associeert met het professionele resultaat toegankelijk voor de doe-het-zelver. 

E-book of audiobook

Een e-book uitgeven kan interessant zijn als je bijvoorbeeld een groter topic wilt uitdiepen. Een audiobook of luisterboek is de gesproken variant van een e-book en biedt ook weer meer opties omdat dit net als een podcast tijdens andere activiteiten gebruikt kan worden. In de context van een e-book kun je ook denken aan het uitgeven van cursussen. Ben je bijvoorbeeld een fabrikant van audioapparatuur? Misschien kun je een cursus aanbieden hoe mensen zelf hun opnames kunnen verbeteren? Geef je trainingen? Je kunt kijken welke training erg populair is (in de zoekmachines) en daar een soort entreeniveau van maken in een e-book. Bevalt het de lezer (of luisteraar)? Dan kan hij/zij meer gemotiveerd zijn door te gaan met een betaalde training.

Ik zou altijd adviseren het e-book of audiobook gratis te maken en dit te zien als een investering en vorm van marketing. Je zou ervoor kunnen kiezen om een download alleen mogelijk te maken als mensen hun naam en e-mail achter te laten, maar dat zorgt vaak wel voor wat minder downloads. Als je gewoon vertrouwen hebt in je business, kun je het ook zonder gegevens achter te moeten laten beschikbaar maken. No strings attached, de echt geïnteresseerden komen toch wel bij je terug, is mijn filosofie.

FAQ

De FAQ-list (frequently asked questions) is een goede manier om veel gestelde vragen te beantwoorden, maar ook om hoger in zoekmachines te kunnen komen. Gebruikers zoeken vaak dingen die als vraag worden gesteld. Als je let op het zoekverkeer naar jouw site of in jouw branche, kun je daar gebruik van maken. Heb je geen idee? Bedenk je dan eens welke vragen klanten je fysiek of aan de telefoon regelmatig stellen. Waarvoor belt men? Als er iets gerepareerd moet worden, wat is dat dan (meestal)? Waarom vragen mensen offertes op? Die informatie helpt om de meest gestelde vragen op te schrijven, die je weer inspiratie bedenken om content te maken die past bij wat je doelgroep zoekt.

Hulp nodig?

Toch nog lastig hoe je een keus maakt uit alle mogelijkheden voor content? Ik denk graag eens met je mee in een vrijblijvend gesprek (videobellen of op locatie). Je zult zien dat je al snel meer content hebt dan je denkt.