Samen voor Eindhoven organiseerde afgelopen vrijdag het Pro Bono Lab waarbij tientallen communicatie professionals zich één dag inzetten voor een lokale stichting met een communicatievraagstuk. Ook ik deed mee en heb me ingeschreven om verschillende redenen. Ik vind het ten eerste een prettig idee om mezelf in te zetten voor de lokale gemeenschap. Als we allemaal proberen bij te dragen aan onze directe omgeving, plukken we daar uiteindelijk ook allemaal de vruchten van. Daarnaast is het een unieke kans om met veel verschillende mensen uit mijn vakgebied samen te zitten en te kunnen sparren. Dat mis ik soms wel eens in mijn werk. Ook krijg je een kijkje in de keuken van andere bedrijven en stichtingen, wat je zeker kan inspireren.
Klein en concreet opleveren
Ik heb de dag als heel positief en leerzaam ervaren. Bij het conference center op de High Tech Campus werd in de ochtend verzameld en afgetrapt met vijf vraagstukken van vijf verschillende stichtingen. In kleine teams gingen we vervolgens aan het werk met als speerpunt ‘klein en concreet opleveren’. Het gaat vaak om stichtingen met geen of zeer beperkte (communicatie)middelen en dan zijn ellenlange plannen alles behalve praktisch. Dat vond ik eigenlijk sowieso een eye-opener: wanneer zijn dat soort plannen nou wel praktisch?! We hebben vaak het idee dat we grote communicatieplannen moet maken, strategie voor 1 jaar en 5 jaar op moeten stellen, etc. Ik vind het echt achterhaald. Natuurlijk is het belangrijk voor ogen te houden wat je wilt uitstralen en hoe je DNA als organisatie eruit ziet, maar dat soort informatie kan ik ook op een A4-tje voor je samenvatten. En dan daarna lekker aan de slag. Werken met een content- en eventkalender vind ik altijd heel fijn. De eventkalender dwingt je om het jaar vast te analyseren en je kunt ermee goed de hoeveelheid werk, deadlines en uren inschatten. Hetzelfde geldt voor de contentkalender. Die geeft rust en biedt ook kansen om content die je niet zelf kunt maken, op tijd uit te besteden.
De Zonnebloem Jongeren
Tijdens het Pro Bono Lab zat ik in het team van de Zonnebloem Jongeren. Een stichting die zich inzet voor mensen met een handicap en leuke activiteiten voor hen organiseert. Het leuke aan deze stichting vond ik vooral dat, zoals een deelnemer zelf aangaf, de focus niet op de ziekte of handicap lag, maar op het samen leuke dingen doen. Er zijn allerlei stichtingen voor specifieke aandoeningen en dan gaat het toch altijd over de beperkingen en het zijn met lotgenoten. Daarin onderscheidt de stichting Zonnebloem Jongeren zich dus: er zijn allerlei soorten mensen en handicappen en de mens achter de handicap staat voorop. De stichting had last van het imago van de moederstichting de Zonnebloem. Mensen denken dat die specifiek voor ouderen is (misvatting) en associëren het direct met bootreisjes en bingo. Dat is niet aantrekkelijk voor de doelgroep die de Zonnebloem Jongeren aan wil trekken. Met ons team hebben we daarom een nieuwe naam bedacht, de propositie aangepast, een concreet plan geschreven tot het aantrekken van meer vrijwilligers, deelnemers en sponsoren en gezorgd voor een communicatieplatform voor de deelnemers en vrijwilligers. En dat allemaal in één dag. Ik ben trots op mijn team.
Eén dag per jaar
Dat moet toch iedereen lukken zou je denken: één dag per jaar je vrijwillig inzetten voor een ander. Dat is de doelstelling van Samen voor Eindhoven. Dat iedereen zich één dag per jaar inzet voor een ander. Dat sprak mij erg aan. ‘Gewoon vrijwilligerswerk’ heeft een bepaalde vastigheid die ik met mijn onregelmatige leven gewoon niet altijd zal kunnen waarmaken. En dat vind ik soms jammer omdat ik het wel erg belangrijk vind om me in te zetten voor mensen en dieren die het minder hebben. Samen voor Eindhoven biedt hiervoor een goede optie door je af en toe voor projecten in te zetten, zonder dat je bijvoorbeeld elke zondagmiddag of iedere donderdagavond ergens moet kunnen zijn. En vaak kan je ook deelnemen met de kennis uit je eigen vakgebied, waardoor ze ook laten zien dat vrijwilligerswerk veel meer is dan alleen een rolstoel duwen of koffie schenken. Er is echt behoefte aan van alles en iedereen kan iets bijdragen.
Wat is Pro Bono?
Pro Bono of voluit pro bono publico is Latijn voor ‘voor de publieke zaak’. Het wordt vaak gebruikt in de context van werkzaamheden die vrijwillig worden uitgevoerd door professionals voor het maatschappelijk nut. Dit kan vanuit allerlei vakgebieden, bijvoorbeeld communicatie, financiën, recht, etc. In het Nederlands kennen we ook wel ‘pro deo’, al wordt dat vooral geassocieerd met de advocatuur. In Frankrijk is het Pro Bono Lab ontwikkeld, wat de organisatie nu steeds verder (internationaal) probeert uit te rollen.
Het leven bestaat uit meer dan alleen geld verdienen, iets waar ik me heel bewust van ben. Natuurlijk, ik heb een eigen bedrijf en vind het fijn om geld te verdienen met wat ik leuk vind, maar zodra ik mijn basis heb, ben ik tevreden. En een gevoel van geluk krijg ik juist het meest als ik nieuwe ervaringen op doe, buiten ben, nieuwe plekken mag zien en tijd spendeer met de mensen van wie ik houd en iets voor een ander kan betekenen. Al die dingen hebben met elkaar gemeen dat ze niks te maken hebben met geld verdienen. The best things in life are free….
Liefs, Bridget